1/14/2013

פדגוגיה - 01 מתכוננים למבחן

מתכוננים למבחן

אפתח באמירה מכלילה ביותר ובכל זאת אסתכן בה.
התלמידים שלנו לא יודעים להיות תלמידים.
במילים אחרות, אם להיות תלמיד היה מקצוע, היינו מפטרים רוב גדול מבין תלמידנו.
כדי להיות תלמיד מקצועני, על הלומד לסגל לעצמו מספר כללים:
  1. יש לעקוב בצורה רציפה אחרי המטלות השונות ולהתכונן אליהם כראוי.
  2. יש לבצע למידה איכותית לקראת בחינה, ובכך כוונתי ללמידה שהיא יותר מקריאת החומר.
  3. יש לבצע את המטלות והמבחנים עצמם באופן יעיל ומקצועי כדי למקסם את הציון הסופי.
  4. יש לבחור בשום-שכל את חלוקת תשומת-הלב בין המקצועות השונים כך שלא תהיה השקעת-יתר במקצועות "פוטוגניים״ על חשבון אחרים.

מעקב משימות:
יש ללמד את התלמידים לנהל יומן.
איור 1 - יומן שבועי
אני עושה זאת בשיעורי חינוך. מדובר בכישורי חיים בסיסיים במאה העשרים-ואחת. חלק מן התלמידים יעשו זאת בעזרת הסמארטפונים וחלקם בעזרת יומנים.
איזה יומן?
היומן הנכון (או התצוגה נכונה של הלוח במחשב) הוא "יומן שבועי" (כזה המופיע באיור 1). יש לבחור יומן ללא כל קישוטים. מדובר בכלי עבודה ולא ב"חפיץ". גדלו צריך להיות כגודל כף יד וכשהוא נפתח רואים שבוע שלם.
נימוק: תצוגה יומית מחייבת דיפדוף יתר, בתצוגת חודש אי-אפשר לכתוב מספיק פרטים. מחירו של יומן מעין זה הוא כעשרים שקלים בלבד. גדלו מאפשר נשיאתו לכל מקום ללא תחושת משא-יתר.
מה כותבים ביומן?
ביומן ישובצו כל המבחנים בתאריך ביצועם וכן המטלות ביום הגשתם. כמו כן ישובצו בלוח אירועי בית-הספר ואירועים פרטיים מחיי-התלמיד.
לקראת מבחן (זמן ו"חומר"):
על התלמיד לברר מה המשימה המוטלת עליו לקראת הבחינה ולהעריך בצורה טובה כמה זמן יידרש לו כדי לעמוד במשימה.
נסיון מצד אחד וחשיבה מפוכחת מצד שני הם כלי העבודה הטובים ביותר למטרה זו
איך זה עובד? 
על התלמיד לחלק את המשימה ליחידות-למידה (="מנות למידה") של בין חצי שעה לשעה (אין סבלנות לשבת יותר זה ברצף) ולפזר את מנות הלמידה הללו בימים שקדמו למבחן/מטלה.
תכנון טוב יוביל לכך שמדי-ערב התלמיד יקדיש בין שעה לשעתיים ללמידה (בדרך כלל שעה).
מה עושים כשיש לחץ?
עבור רוב התלמידים סוף השבוע הוא מעין חופשת קיץ, שבה הס מלהזכיר למידה. ובכן, אני ממש תומך בכך כל עוד אין לו עומס למידה. אבל בעת עומס (תקופת מתכונות למשל) יום שישי וכן שבת (ללימודי קדש) ואף מוצ"ש הם זמן נפלא. את יום השישי מעבירים בני-התשחורת שרועים על מיטות-שן, את מוצ"ש הם נוטים להעביר מול מסכים כאלה ואחרים או בלהג אין-קץ. לא אתערב בהחלטות התלמיד אבל אציין לפניו את השיקול הטוען שניצול טוב של זמנים אלה בסופ"ש "ישחרר" לו זמן במהלך השבוע ויפחית מן הלחץ הלימודי שלו.
מצד המורה:
  • יש חובה מקצועית וחכמה מעשית להודיע כשבוע מראש על הבחינה, ללא תלות באם יש לוח-מבחנים או אין.
  • יש חובה מקצועית וחכמה מעשית למסור לתלמידים הגדרה מדוייקת של החמרים לקראת הבחינה, ברמת "רשימת מכולת״. מומלץ לתלות בלוח המודעות של הכיתה העתק של פירוט החומר. אני נוהג לחלק דף A4 לטבלה ובה בכל תא עותק מוקטן של הרשימה, כך שבכל גליון מופיעה הרשימה כמה וכמה פעמים, אני מצלם את הדף וחותך את הרשימות הקטנות. לבסוף אני מחלק אותן לתלמידים במקום או במקביל לדף התלוי על הלוח.
  • ביום פרסום תאריך הבחינה ומסירת החומר, יש להעריך באזני התלמידים כמה זמן המורה מעריך/מצפה שהם ישקיעו בלמידה לקראת הבחינה.
זה הרגע לבדוק האם המטלה שזה עתה הטלתי על תלמידי סבירה מבחינת גדלה.
משוב על טופס הבחינה
על טופס הבחינה במקום המוקצה לשם ולציון אני מבקש מכל תלמיד לכתוב כמה זמן למד בפעל לבחינה.
תלמיד שלמד מעט וזכה בציון גבוה, מסמן אותו ככזה המועמד לעלות הקבצה.
תלמיד שלמד הרבה וזכה לציון נמוך מוביל אותי לבדיקה תוך-כדי-שיחה עם התלמיד על טכניקת-הלמידה שלו או לכיוון של הפניה לאיבחון.
מועד ב
גם תלמיד שמבקש מועד ב יזומן לשיחה על בסיס רישום זה.
אם התלמיד לא למד כראוי למבחן, איני רואה סיבה לאפשר לו מועד ב. ישלם את מחיר רשלנותו.
מאידך אם השקיע ונכשל, גם אז לא יקבל מועד ב, כי למה יצליח בפעם השניה יותר מן הראשונה?!
זה הרגע לזמן אותו לשיחה ולראות כיצד עוזרים לו בצורה מעמיקה.
אינני מאמין בשיטת "מצליח" לגשת לעוד ועוד מבחנים עד שיצליח. מה גם שהזמן הנדרש לי לחיבור בחינה הוא כה רב שאינני שש לבזבז אותו על תלמיד שצריך פתרון עמוק יותר, או למצער על תלמיד רשלן שחושב שזמן המשחקים שלו חשוב יותר מן הזמן שלי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה