1/14/2013

פדגוגיה - 02 מתכוננים למבחן

למידה איכותית לקראת בחינה
התלמיד הממוצע שפגשתי עד כה הבין שהטכניקה הנכונה להצליח בבחינה היא לשנן היטב את המחברת או הספר ולאחר מכן לשפוך הכל לדף הבחינה. תלמיד שכזה חש מאויים ע"י שאלה שעוסקת ישירות בחומר הנלמד בכיתה אבל מזווית אחרת. הניסוח המודרני של הרעיון מכנה ידע זה כ"ידע שביר".
תלמיד שכזה ידחה את הלמידה לרגע האחרון, ישנן את הידע עד כלות, ישפוך אותו על נייר המבחן ו... ישכח אותו עד בקר המחרת. שלא לדבר על כך שהוא לא ממש מבין את החומר.
למידה נכונה כוללת שלושה שלבים:
א. קלט
ב. עיבוד
ג. פלט
כל פריט ידע שאנו חווים, נקלט ונרשם במוחנו, אלא שאיננו יודעים היכן הפריט הזה נמצא, ומבחינתנו הוא ידע אבוד. תהליך הלמידה במידה רבה הוא סימון הדרך אל המדף במוח שבו מאוחסן הידע. הדרך שבה אנו מסמנים את הדרך היא ע"י הטמעת החומר ועיבודו בצורה אינטליגנטית באישיותינו.
וברמה המעשית
קריאה חוזרת ונשנית אינה למידה, היא לא מאוחסנת בזכרון לטווח אורך שלנו ונוטה להתנדף משם מיד כשאין לנו צורך מיידי בידע. ולכן יש צורך בעיבוד הידע.
צורות עיבוד:
  • סיכום החומר בצורה מרוכזת. דבר המחייב אותנו לברור עיקר מטפל, ובמילים אחרות לבצע פעולה אינטליגנטית על החומר.
  • סיכום החומר בצורת מפת מושגים (עיין בפוסט שלי מיום 11/1/2013 yed)
  • תשובה על שאלות חזרה
  • חידונים בין החברים הלומדים ביחד.
כל זאת יפרש לאורך תקופת הלמידה לפי מנות הלמידה שתוארו בפוסט הקודם.

רגע, כל אלה הם פריטי פלט, מה עם העיבוד?
ובכן, אינני יכול לכפות עיבוד או לאמן לעיבוד, אני כן יודע לדרוש פלט המחייב עיבוד וכך לגרום לתלמיד "לחשוב את..." ו"לחשוב על..." החומר.
מצד המורה:
שעור חזרה למבחן הוא לא מותרות. הוא מיועד לחזור ולסלול דרכים אל ידע שהיה קיים והנתיב אליו נעלם בתהום הנשיה (כפשוטו). אפשר לחזור על החומר בכל אחת מן הצורות שהוזכרו לעיל כצורות העיבוד.
ברמת החוויה האישית אני יכול להעיד שפיתוח "מפות-מושגים" על הלוח עם התלמידים כחלק מחזרה למבחן הוא חוויה מלהיבה למורה ולתלמידים כאחד. נבנות אסוציאציות מרתקות הבונות קשרים חדשים ומרגשים בין חלקי חומר שונים שאף אנו המורים לא חשבנו עליהם.
תנו לתלמידים שאלות חזרה אבל אל תתפתו להבטיח להם שחלק משאלות המבחן יהיו מן השאלות הללו אחרת שוב תקבלו תלמידים משננים ולא מבינים.
אפשרו סדר לימוד בזוגות בכיתה. לעולם לא יותר מזוג, אחרת הגלגל השלישי ומעלה לא יעבדו אלא לכל היותר יהנו ממחזה הלמידה של האחרים.
המליצו לתלמידים שלא להסתמך על סיכומים של החומר אלא לסכם את החומר בעצמם תוך שהן מעמתים את הסיכומים שלהם זה עם זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה