12/16/2012

פדגוגיה - "אשת יפת תאר" - הוראה של נושא "קשה לעיכול"

הנושא של אשת יפת תאר הוא נושא קשה מאוד לעיכול לתלמידים. אני סבור שהצבה נכונה של המציאות עשויה לשפוך אור חדש והבנה טובה יותר על כל הפרשיה.
המלחמה מאז ומעולם היתה עסק יקר. יש סברה משמעותית לטענה שבנות הברית הצליחו להכריע את גרמניה הנאצית וגרורותיה בזכות יתרונן הכלכלי.
העלות של המלחמה מורכבת מהצורך בייצור נשק, הזנת כח-האדם והלבשתו, שיכון כח-האדם וכדומה. עלות אחרת של המלחמה והיא קצת פחות גלויה היא אבדן ימי-העבודה במשק לטובת הלחימה. אדם שנמצא בחזית, לא יכול להתפנות לנהל את משרדו או לחרוש את שדהו.
מניין ימצא המימון?
בעת העתיקה המימון בא מן השלל.
אני מבקש להדגיש, השלל לא היה רק "פרס" על נצחון במלחמה. הוא היה הרבה יותר מזה, הוא היה הדרך שבה הצד המנצח הצליח "לעבור את החורף". כיון שהצבאות עזבו את שדותיהם ויצאו למלחמה, הרי ששדותיהם שממו. מניין ימצאו המשאבים לממן שנה חקלאית שירדה לטמיון? התשובה היא השלל שכלל טובין שונים, בהמות ו... עבדים ושפחות (דברים כ) חלקם לשימוש של החייל וחלקם הוצאו למכירה. לא זה המקום להאריך בנושא תפיסת התורה את נושא העבדות, איך אין ספק שהתורה מתייחסת אליו כמוסד קיים שיש לעצבו בעזרת חוקים.
הלוחם שעליו אנו מדברים בפרשה זו נכנע ליצרו ששטף אותו. אין למהר לשפטו לחומרה, התורה לפחות לא מיהרה בכך והבינה שלוחם המצוי בין חיים ומוות נשאב למציאות "חייתית" של שרידה, ומתוכה הוא נשאב למעשה שבזמן "רגיל" לא היה "חולם" להגיע אליו. אינני מצדיק חלילה אונס, אני רק מציין כש"התותחים רועמים המוזות שותקות", השכל הישר והטוב מושעה.
לפני הלוחם הפוגש באשת יפת תאר עומדות שתי אפשרויות:
האחת לקחת לו את האשה להנאותיו (בסייגים רבים וידועים), המחיר עשוי להיות חורף רעב וקר, שכן אם יבוא עליה, התורה אוסרת עליו למכרה משום שהוא עינה אותה (=אנס אותה). דברים (כ"א: יד) וְהָיָה אִם לֹא חָפַצְתָּ בָּהּ וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ וּמָכֹר לֹא תִמְכְּרֶנָּה בַּכָּסֶף לֹא תִתְעַמֵּר בָּהּ תַּחַת אֲשֶׁר עִנִּיתָהּ.
השניה היא לקחת אותה כשפחה ולמכור אותה, ולהתפרנס במשך החורף.
כך יש להבין שכנגד היצר עומד לא רק המוסר הטוב ואי-הכנעות ליצרים ותאוות, אלא גם צורך קיומי אמתי של התמודדות עם ההשלכות הכלכלית של המלחמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה